Här har vi sammanställd några vanliga frågor som Du troligtvis kommer att få besvara under någon intervju.
Frågor om din bakgrund
- Vilka var dina förväntningar på ditt nuvarande jobb och i vilken utsträckning möttes dessa förväntningar?
- Vilka var dina ansvarsområden?
- Vilka stora utmaningar och problem stötte du?
- Vad har du lärt dig av dina misstag?
- Vad gillar eller ogillar du dina tidigare jobb?
- Vilket var mest/minst givande?
- Vad har du åstadkommit i ditt jobb Vilka är dina prestationer?
- Hur är din chef? Vad gillar och ogillar du hos denne?
- Vad förväntar du dig av en chef/ledare?
- Vilka problem har ni mött i ditt jobb?
- Har du någonsin haft svårt att arbeta med en chef?
- Vem var din bästa chef och vem var värst?
- Beskriv din ideala chef.
- Varför lämnar du ditt jobb?
- Varför vill du byta jobb?
- Varför slutade du ditt jobb?
- Vad har du gjort sedan ditt förra jobb?
- Har du varit utan arbete så länge?
Frågor om dig
- Beskriv ditt arbetssätt
- Hur arbetar du med andra människor?
- Tar du jobbet med dig hem?
- Hur många timmar arbetar du normalt sett?
- Beskriva hur du arbetar?
- Hur hanterar du stress?
- Vad motiverar dig?
- Är du en självgående?
- Vad är det som driver dig i ditt arbete?
- Vilka är dina löneanspråk?
- Vilka är de svåraste besluten som du behöver fatta?
- Varför valde du det område du arbetar inom nu?
- Vad har varit den största besvikelsen i ditt liv?
- Hur bra är du på att ta kritik?
- Vilka fel har du gjort i ditt jobb?
- När var du arg senast? Vad hände?
- Om du kunde återuppleva de senaste 10 åren av ditt liv, vad skulle du göra annorlunda?
- Om människor du känner ombads tala om varför du bör anställas, vad skulle de då säga?
- Föredrar du att arbeta självständigt eller i team?
- Ge några exempel på lagarbete.
- Vilken typ av arbetsmiljö föredrar du?
- Hur bedömer du framgång?
- Om du vet att din chef är 100 % fel om något hur skulle du hantera det?
- Beskriv en svår arbetssituation/projekt och hur du klarade det.
- Beskriv en tid när din arbetsbörda var tung och hur du hanterade det.
Frågor om ditt sätt att arbeta
- Ge exempel på ett mål som du uppnått och berätta hur du uppnådde det.
- Ge exempel på ett mål som du inte uppnådde och hur du hanterade den situationen.
- Beskriv en stressig situation på jobbet och hur du hanterade det.
- Berätta om ett tillfälle när du arbetade effektivt under press.
- Hur hanterar du utmaningar?
- Har du varit i en situation där du inte haft tillräckligt med arbete att göra?
- Har du någonsin gjort ett misstag? Hur hanterade du det?
- Beskriv ett impopulärt beslut du gjorde och hur du hanterade det.
- Har du någon gång tagit ett riskfyllt beslut? Varför? Hur hanterade du det?
- Har du någon gång skjutit upp ett viktigt beslut? Varför?
- Har du någon gång stött på en företagspolicy som du att inte var överens med?
- När du arbetade i flera projekt samtidigt; Hur gjorde du för att lägga upp arbetet?
- Hur hanterar du snäva deadlines i projekt?
- Ge exempel på hur du sätter upp mål och gör för att uppnå dem.
- Berätta om ett mål som du uppfyllt?
- Vad gör du när ditt arbeta avbryts av något annat/någon annan? Ge ett exempel på hur du hanterade det.
- Har du arbetat med ett projekt eller i en grupp som du inte tyckte var roligt? Vad gjorde du då?
- Ge ett exempel på vad ett bra teamarbete är?
- Har du hanterat en svår situation med en medarbetare?
- Vad gör du om du inte håller med en medarbetare?
- Berätta hur du motiverar medarbetare.
- Är du en bra lyssnare?
- Har du hanterat en svår situation med en chef/ledare? Vad gjorde du då?
- Föredrar du att arbeta självständigt eller i team?
- Ge några exempel på bra lagarbete.
- Vad kan du bidra till vårt företag?
Share this page