Att sätta ihop ett bra CV är inte så svårt när du vet hur du skall göra. Det är en fråga om att ta alla dina kunskaper och erfarenheter och anpassa dem till det jobb du söker. Här följer några tips inför ditt CV-skrivande.
1. Grundförutsättningarna skall vara de rätta.
Det finns inget rätt eller fel sätt att skriva ett CV, men det finns vissa delar som skall vara med, t ex arbetslivserfarenheter, utbildning och kvalifikationer, annan relevant erfarenhet, prestationer, egna intressen eller fritidsintressen samt kontaktuppgifter. För vissa positioner kan det också vara väsentligt att ta med sådana meriter som social kompetens, organisations- och ledarefarenheter. Referenser bör man inte ta med utan kan med fördel lämnas vid ett senare tillfälle när man kommit en bit in i anställningsprocessen.
2. Utseende är nyckeln
Ett bra CV är alltid noggrant utformat, och tydligt presenterat. Layouten ska alltid vara ren, väl strukturerad och printar du ut det skall papperet aldrig vara skrynkligt eller vikt. Så posta alltid ditt CV i ett A4-kuvert. Om du mailar ditt CV, gör det som en pdf.
3. Håll dig till högst två A4-sidor
Ett bra CV är klart, koncist och utan svammel. Därför kan de flesta CVs skriva på två A4-sidor och i undantagsfall tre sidor. Rekryterare får som regel många ansökningar, i vissa fall flera hundra. Det är därför osannolikt att de kommer att läsa var och en av ansökningarna från början till slutet. De flesta kommer att göra en snabb bedömning om ett CV ligger inom ramen för vad man söker. Faktum är att ett CV ägnas i snitt 20-30 sekunder.
4. Förstå arbetsbeskrivningen
Ledtrådarna finns i jobbeskrivningen/ annonsen för det jobb du söker, så läs igenom den noggrant. Gör anteckningar och markera alla kvalifikationer du uppfyller. I delar där du saknar eller har svag kompetens och erfarenhet måste du fundera hur det skall beskriva så att anpassning görs till de erfarenheter du har.
Om exempelvis arbetet kräver erfarenhet av försäljning så är det inget som hindrar att du beskriver en erfarenhet av arbete inom kundtjänst eller support. Syftet är att visa att du har kunskaper som är överförbara till försäljningsarbete.
5. Anpassa ditt CV till jobbet du söker
När du fullt förstått vad jobbet innebär kan du matcha varje krav och skapa ett CV speciellt för den position du söker. Det finns egentligen inget sådant som ett generisk CV. Varje CV som skickas bör anpassas till det arbete man söker. Men i verkligheten är det få som anpassar sitt CV för varje jobbansökan.
Men är du ambitiös, skapa ett unikt CV för varje jobb du söker. Du behöver inte skriva ett nytt CV utan bara anpassa informationen så att den blir relevant.
6. Beskriv andra erfarenheter
Man kan med fördel ta med saker som beskriver dig som person. Det kan till exempel vara fritidsaktiviteter, idrottsprestationer, engagemang i föreningar, volontärarbete eller förtroendeuppdrag.
Det är viktigt att nämna färdigheter som kan hjälpa dig att stå ut från mängden. Dessa kan omfatta: kommunikationsförmåga; datorkunskaper; lagarbete; problemlösning eller att du behärskar främmande språk. Färdigheter kan framhävas på olika sätt, så fundera på vad du gjort för att odla dina kunskaper.
Svenska arbetsgivare söker personer som är socialt kompatibla och kan fungera på arbetsplatsen. Den kompetensen tillsammans med kompetenser som visar på att man är självgående och initiativrik, är de främsta kvalifikationerna en arbetsgivare söker vid sidan av den formella kompetensen.
Vill ha dessa tips som pdf, klicka här